sobota 27. října 2012

Hrátky s Constructem 2


Construct 2 je vývojářský nástroj určený ke tvorbě her, podobně jako například známější Game Maker. Zatímco s Game Makeru se vývojem stalo plnohodnotné vývojářské prostředí, ve kterém si můžete  (musíte) udělat všechno samy. Construct na to jde jinak - vložíte si obrázek a dvěma kliknutím si vyberete zda ho budete ovládat na šipkách, či je to střela, nebo plošinovka... a hra je hotová.

To je výhoda, protože to značně urychlí práci, ale pokud k tomu přidáme, že se celý "kód" matlá na jedné stránce, tak se Construct na první, druhý i třetí pohled jeví dosti omezeně.

Přiznám, že jsem si ho párkrát nainstaloval a poté vždycky znechuceně zavřel... před pár dny jsem se však rozhodl mu dát šanci (je levnější než GM) a začal jsem ho detailně zkoumat. Nakonec musím říct, že je práce v něm docela sympatická - i když naprosto jiná - a věřím, že po nějaké době používání už bych nemusel zmateně proklikávat jednotlivé prvky abych našel něco jako podmínku atp.

Během pár minut učení jsem v něm spatlal jednoduchou topdown akci (samozřejmě se zombíky), kterou bych v GM dělal déle a snad by i vypadala hůře, ale pokud bych jí chtěl rozvinout do plnohodnotného titulu... tak nevím, jestli by mi to možnosti Constructu dovolili.

Vypadá to, že si budu muset nějaký skutečný projekt v Constructu vyzkoušet vytvořit.

A co vy? Máte sním zkušenosti? Připadá Vám také docela omezený?

6 komentářů:

  1. Jen bych doplnil, že jsem zkusil do něj překopat Veselého Kombajnistu - odkaz na poslední veřejnou verzi najdete na krevětě: http://forum.kreveta.net/viewtopic.php?f=9&t=896&p=9826#p9826

    OdpovědětVymazat
  2. Asi vážně záleží, jak se člověk přizpůsobí logice programu. Třeba Bildo si to nemůže vynachválit a zvládá v tom skutečně leccos a nemá dojem, že by ho to nějak omezovalo.
    Třeba Raiper, alespoň co mám možnost zhruba vidět ze spolupráce na hře, tam asi na něco naráží a řada věcí je nějakým způsobem problematická. Často i takové věci, které se mi v GM zdají jako záležitost jednoho, dvou kliknutí.
    Osobní zkušenost nemám a neplánuji. Zaujal mě teď ještě nástroj Flixel, ale pořád nejsem s to zjistit, kam všude to umí portovat. A zároveň jsem to ještě ani neinstaloval. Ale jako další alternativa to vypadá slušně. http://flixel.org/features.html

    OdpovědětVymazat
  3. O Flixelu jsem ještě neslyšel, ale abych řekl pravdu, tak se podle mě z těmito editory poslední dobou roztrhl pytel... třebas před nedávnem jsem narazil na něco, co vypadalo téměř jako Game Maker - ale nemůžu si vzpomenout na název.

    OdpovědětVymazat
  4. Však je to dobře. Když to budou dělat kvalitně a budou si trochu konkurovat, třeba to stáhne cenu některých předražených produktů zpátky na zem.

    OdpovědětVymazat
  5. Zdanie klame, Construct je zložitejší ako GM ;)
    Sám veľký Raist povedal na svojom blogu, že pre začiatočníkov skôr GM ako Construct.

    Obmedzený určite nieje, stačí pozreť offic forum a prezreť milióny príspevkov XD popripade si stiahnuť nejaký plugin ;)

    Nwm ako to je v 2, veď tam tuším môžeš použiť aj JS nie?

    OdpovědětVymazat
  6. Složitější? Vložit dva obrázky a kliknout na platform? Kdepak, v GM si musíš tohle všechno udělat sám - v constructu jen jednou klikneš...

    A omezenost... např. max 12 pisníček v business verzi a pár dalších omezení a free verze, která je ještě omezena i maximálním množstvím eventů.

    Construct vede možná tak v nepřehlednosti :)

    Ale o tom tady můžeme samozřejmě tlachat do nekonečna ;)

    ---

    Důležité je spíše vybrat si podle toho co chceme vytvořit! Kdybych chtěl udělat jednoduší hru, třebas nějakou hopsačku, tak můžu zvolit construct a budu to mít za pár minut hotové, kdežto v GM mi to potrvá mnohem déle... naopak dělat složité RPG v Constructu by bylo peklo.

    OdpovědětVymazat