sobota 2. června 2012

Musí být hra zábavná?

Tahle otázka mě napadla, takřka okamžitě poté co jsem si usmyslel hru do LSVCH 2012. Proč? Jen si vzpomeňte na Edgara, který se chce zabít - hlavně jeho druhý díl dle diskuze lidi neskousli - ano, nebyla to zrovna propracovaná hra se skvělou grafikou a spoustou možností, ty byly totiž jen dvě -> zavraždit ho, nebo hru vypnout... Divné, že se to tolika lidem nelíbilo, protože o nějakou dobu později jsem narazil na podobný titul, kde jste nebyli v roli "pomocníka" sebevraha, ale popravčího a ohlasy rozhodně nebyli jen záporné. Každopádně očekávám nakopnutí pro tvorbu třetího dílu... ale toto léto to nebude, nebojte.

Skutečnost se má tak, že tentokrát chci zkusit na něco poukázat a nechci to udělat textem, nebo obrázkem nýbrž hrou. Chci aby to hráče nebavilo, otravovalo a hlavně aby jím to přišlo jako dřina. Je mi jasné, že to většina lidí odsune na poslední místo hned v prvním levelu s nulovým hodnocením, protože ta hra prostě bude nudná, otravná a prostě dřina. Dokonce jsem chvíli přemýšlel, že by herní doba byla reálná a hráč by musel hrát několik hodin denně (ideálně celou pracovní dobu), uvidíme... aktuálně mám jednoduchou grafiku z malování a ovládání skrz myš (hráč klikne a jezdí) a to je dle mě chyba, přijde mi to trochu "zábavné" zřejmě protože je to rychlé. Přiznám, že v původním plánu byla zahrnuta i možnost stavění, budování a svobody, ale ten nápad jsem osekal na to největší minimum -> práci, kterou se ještě chystám znepříjemnit otravným ovládáním přes klávesnici... Bude to úžasné :D


Asi si říkáte, proč chce dělat takový kraviny? Je to protože, začínám být čím dál víc přesvědčen, že hry(a nejen hry) mohou opravdu sloužit spíše jako umění či alternativní sdělovací prostředek, a to nejen těch hezkých a zábavných věci, ale i toho co normálně přehlížíme, neuvědomujeme se nebo nám je upřímně jedno. Tzn. když si aspoň jeden hráč hry při příštím nákupu zeleniny uvědomí, kolik za tím stojí lidské práce.. bude to fajn ;) 

K otázce... myslíte si, že hra musí být zábavná? 

18 komentářů:

  1. Myslím, že nedáva veľmi zmysel to robiť takto. Povedať hrou niečo je dobré, ale keď hra hráča nebaví tak ju vypne a nepovie mu nakoniec nič, narozdiel od hry ktorá je zábavná, ktorú hráč dohrá celú a povie mu aspoň niečo.

    OdpovědětVymazat
  2. Ale co když ta hra má ukázat právě tu nudu a dřinu? A to, že to ho to bude nudit a hru vypne o tom právě vypoví tu správnou věc... než když to s radostí dohraje a třeba si to dá znovu.

    Jde prostě o vyvolání toho pocitu, který chci vyvolat a tady to zábava a radost není.

    Že to naprostá většina lidí nepochopí a nevezme? Většina lidí prostě nechápe spousty věcí, to je skutečnost, se kterou nic neudělám.

    OdpovědětVymazat
  3. Vidíš, tak to já jsem po důkladném promýšlení přesvědčen, že hra dokáže sdělit jen málo a ryze zážitkově. Často bez vyvolání opravdové reflexe v člověku - na tu by bylo často třeba nějaké doplňujícího výkladu jiného média. Ale to je jedno. To bych musel rozvádět.

    Dělat hry stylem: "Jsou super, jsem letadlo a vy jste hovada, když to nechápete a nevidíte," to skutečně není cesta jak něco sdělit. :) I kdyby na krásně hovada byli, tak k hovadům se musí mluvit jako k hovadům, tedy jim to jako hovadům naservírovat. Co to znamená? Inu, vzdát se nudné hry, vzdát se "filosofických" her v prvoplánovém pojetí, které neříkají nic nového, jsou tuctové a ničím nezaujmou - ano, Edgar byl přesně tohohle ražení, což říkám nerad. Rádoby chytrá věc, která se nehraje ani neříká nic zajímavého. :) Taková Today I die, to pojalo sebevraždu mnohem lépe - a zdaleka nejde o to, že postava přežila. :)
    Takže být Tebou bych se nejprve podíval na to, co to znamená nuda a na to co chceš říct. Ono dřina a nuda, to jsou odlišné věci. S Ikkjuem jsme jednou brainstormovali nad hrou, která by skutečně byla dřina, ale ve své tajemnosti neuvěřitelně vyzývavá, a to v zásadě i bez herního (ne bez myšlenkového) obsahu. Tedy ano, byla by zábavná, protože by to byla dřina, která by za to lidem stála. V tom nakonec tkví důvod, proč někdo nějakou dřinu podstupuje a někdo jiný ne. Někomu za to ta dřina nestojí. Na herním tvůrci by mělo být - pokud chce skutečně něco sdělovat - vytvořit takovou hru, která ukáže, že dřina za něco stojí. Tedy vytvořit hru, která tu dřinu zabalí s úžasnou výzvou a tím v zásadě zabaví.
    Omlouvám se za negativní reakci plnou uštěpačných poznámek, ale zdá se mi, že je taková rétorika na místě - vzhledem k odsouzení řady lidí, kteří nejsou hloupí, jenom hru chtějí hrát a nějak, byť třeba dost zvláštním způsobem, se u ní bavit. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Nemusíš se omlouvat, napsal jsi to docela pěkně.. tedy až na to, že bych se za každou cenu snažil udělat z lidí "hovada" co to nepochopí... vlastně možná ano. :)

    Je mi jasné, že na to pak lidi, budou odkazovat stylem:"ty nemáš co říkat, sám děláš strašný sračky" jako se to už děje.. ale abych řekl, pravdu ani mě to nějak nevadí. Už jsem asi vyrostl z toho mít potřebu udělat hru, kterou budou ostatní chválit... Dnes už mám další zájmy, ale právě tvorba takovéto hrozné hry mě aktuálně baví a zajímá. Vím, že bych to mohl udělat lepší, zábavnější, ale já po tom prostě netoužím. Je to pro mě takový oddech a zvláštní forma seberealizace... Jenže, kdybych to měl dělat s vědomím, že mi to zůstane na disku a nikdo to sračkou/úžasnou hrou nenazve, tak to nezrealizuji.

    Ale díky za reakci, dřív jsem si o tom takhle nepopřemýšlel ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Pořád nechápu onu motivaci. Jsou autoři béčkových hororů, béčkových filmů, a jsou to filmy, které si na nic nehrají a vlastně jsou to spíš takové komedie, autoři si to užívají protože vymýšlejí blbosti a o nic jim nejde. Tady ale nemám dojem, že by šlo o podobný postup.
    Že jsi vyrostl z toho udělat hru, aby jí ostatní chválili, to je úctyhodné. Ale obyčejně se za tu vyšší příčku považuje udělat dobrou hru, prostě protože je to tak správně - tedy ne pro úspěch v podobě peněz nebo chvály. Ale dělat špatnou hru, protože ... proč? Dobře to není. Pravděpodobně ani nesplní svůj účel. Je to k ničemu.
    Co je to pak za motivaci dělat něco, co je nesmyslné a dělat to za každou cenu tak, aby si toho lidi všimli (tj. alespoň negativně). Svět si pamatuje zvláštní a velkolepé činy... to ano, tak borec jménem Hérostratos zapálil Artemidin chrám v Efesu, aby se zapsal do historie. Tady se mi zdá ta snaha podobná: "Když to nejde po dobrym anebo je to moc práce, tak to udělám alespoň co nejhůř, ať se o mě mluví." Viz ta zmínka o nutnosti zpětné vazby k dané hře.
    Nic mi do toho není, ale nepovažuji to - s ohledem na dřívější článek o životě - jako dobrý způsob života a přístupu k němu. Je super se odreagovat, ale, probůh, když už tvůrčí činností, tak alespoň smysluplně. Vážně si nedovedu představit, že by kohokoliv mohlo naplnit něco, co se úplně mine cíli a jenom to prostě bude. Dokonce bych řekl, že koníček by se neměl dělat kvůli cíli, ale pro tu činnost samu. Tak si například myslím, že Ikkju nedělá minihry, protože by chtěl dělat blbosti, nebo nějaké pecky, ale protože ho baví dělat hry a odreaguje se přitom. Tady tohle nevidím.
    Tak to jen další náklad myšlenek.

    OdpovědětVymazat
  6. Asi máš pravdu, možná je to jen můj pokus zapálit chrám.* K ničemu to je nejspíše taky. Ale já prostě tu hru vidím(ve své hlavě) a přijde mi to zajímavé. Možná že až to kompletně realizuji tak si sám řeknu:"Mno, tak tohle byl fakt krok vedle" a udělám nakonec nějakou hru..., nebo to zveřejním a budu sledovat reakce. Vyvolá to nějaké? Přejde se to bez povšimnutí? Aktuálně opravdu nevím.

    *ale musím dodat, že připravuji minimálně jeden projekt, který bude klasickou hrou a bude stát (už taky stál) spousty práce. Takže opravdu nejde o to, že bych se najednou rozhodl tvořit jen krávoviny beze smyslu(i když tak může má dosavadní tvorba vypadat)..

    Na směřování svého života ke štěstí, stále po malých krůčcích pracuji. Výsledky si ještě netroufám hodnotit ;)

    OdpovědětVymazat
  7. Aha, já myslel, že chceš, aby hra něco sdělila a za tím bys asi měl jít, ne?

    K tomu plánovanému promakanému projektu, nechceš o něm někde informovat, pustit betu, dostat zpětnou vazbu?

    Jasnačka. Změna směru jde jakoby pomalu a nejde bez zkušeností a jejich reflexe. Ono uvědomit si, že člověk třeba jenom závidí, a co to závist je, to může být docela dlouhá cesta... A to je jenom jedna věc, že jo.

    OdpovědětVymazat
  8. Pořád vím co chci hrou sdělit.. už ale nevím jak.. zkusím jí tedy udělat jak jsem původně zamýšlel uvidím co z toho vzejde.

    Další herní projekty:
    Aktuálně se nechystám moc zveřejňovat. Máme toho už dost a relativně to funguje a má to hezkou grafiku. Renderovanou i s animacemi, kterou si nedělám sám... kolega ale nedávno začal chodit do práce - znáš to. Bohužel, ale nemáme žádný pořádný příběh, smysl atp. To chci v brzké době napravit a o prázdninách se pustím do programování naplno. Jde o akční topdown hru odehrávající se v pekle - střelba, krev, zombie, tvrdá hudba - asi nic co by jsi vyhledával.

    A pak je tu ještě jeden můj několik let sněný projekt, který by měl být propracovanou tycoon strategii... a začínám mít pocit, že mám na to ho realizovat - opět render, plus kolega grafik na GUI, ze kterým už jsem o tom jednal. Ovšem tohle bude ještě na dlouhý běh.

    Hudebníka už také mám. Teď už mi chybí jen nějaký šikovný programátor, protože za toho se považuji čím dál méně (a za šikovného vůbec).

    OdpovědětVymazat
  9. Ještě jsem zapomněl zmínit jednu stolní hru, kterou bych toto léto chtěl konečně doladit, připravit grafiku a ukázat veřejnosti. ;)

    OdpovědětVymazat
  10. Každopádně nejvíc teď pracuješ na téhle hře a na akční hře se zombiemi. :) Každopádně čas ukazovat hru lidem dle mě je, pokud si s ní nejsi jistý v kramflecích a nebo si chceš být jistý, že bude dobrá, právě v době, kdy je hotová základní hratelnost. Na příběhu a smyslu totiž očividně stát nebude. :) (Jinak by vývoj začal obráceně) Takže když je hotový základ a hratelnost, zkusil bych to někde ukázat - vývojářská fóra jsou na to jako dělaná. Tam to uvidí 10-50 lidí a budeš vědět na čem jsi a co případně vylepšit do nějakého "vydání". A hlavně na to bude ještě čas a chuť a nestane se, že vydáš hru, všichni jí zdrbou a vylaďovat už ji chtít nebudeš.
    Samozřejmě nevím, jaký máš záměr - jestli chceš hru třeba prodávat nebo bůh ví co - ale celkově bych s tím šel ven jakmile je to hratelné a k ukazování, abys měl zpětnou vazbu - třeba jenom na screenshoty, v uzavřenějším okruhu lidí asi i k hratelnosti a spádu.

    OdpovědětVymazat
  11. Už jí pár lidí vidělo, hlavně se jim líbila grafika... možná bych i ukázal, ale chci překopat ovládání - např. postavička zbraně plynule mění a přehazuje, běhá, atp. tak to je naprogramované docela prasácky.. navíc uvažuji o silné redukci zbraní (jedna blízko - jedna na dálku) + jen dočasné bonusovky, jako minigun atp. v rámci nějaké té spíše arkádovější hratelnosti. Ovšem tohle budu muset ještě prosadit u kolegy.

    Stejně tak by bylo hezký využít grafické možnosti na maximum a udělat to izometricky - to by byla krása! Skoro jako hry od Sigma Teamu... ale to třeba až příště, protože nevím jak bych to pořádně udělal a nechci ten projekt na tomhle pohřbít.

    Každopádně jestli to půjde podle plánu, tak bych "brzy" mohl zveřejnit pár informací, možná i hratelnou ukázku - pohyb, střelba atp.

    OdpovědětVymazat
  12. No vidíš, to zní pěkně. :) Jen pozor, aby to nemělo ultra realistickou grafiku a nebylo to pak až moc zjednodušené. To by asi vyvolalo určitý podvědomý nesoulad mezi formou a obsahem.

    Do izometrické grafiky bych se být tebou taky moc nehnal, je s tím hromada sraní, která vyplyne většinou až když už to začneš dělat... Navíc mnohem víc animací... Takže začít v půlce projektu, to je zabiják.

    Sigma Team - je to Zombie Shooter, ne? - má pěkné hry, ale je to spíš lehký nadprůměr, takže bych se nebál mířit ještě maličko výš.

    Tak na zprávy o hře se budu těšit. :)

    OdpovědětVymazat
  13. A teď ještě koukám, on je to taky Alien Shooter... to bylo hodně slabé. Každopádně se zlepšují, tak záleží kde se budeš inspirovat. Já bych ti řekl: "Koukni na Diablo 3, je to stejný žánr," ale komu by se chtělo vyhazovat 1200 jen za možnost inspirovat se.

    OdpovědětVymazat
  14. Alien Shooter je o dost starší, ale má to víc dílů, remaků a dvojka vyšla i krabicově ;) Zombie jsem oba dohrál. Theseuse pak nabízí zdarma - též jsem dohrál. Někomu ty hry můžou přijít slabé, jiný u nich může strávit pěkných pár hodin.. jen teda musím říct, že dnes už mě tento žánr taky nebaví jako dříve. Jednoduše je to furt dokola ;)

    Nejméně mě na těch hrách bavilo to přehánění s počtem nepřátel.. víc se mi líbí menší počty, než když jsou jich na obrazovce stovky...

    OdpovědětVymazat
  15. Inu, to že hra vyjde krabicově, nebo to že se prodává, to naneštěstí není známka kvality, což si málokdo uvědomuje. Je to podobné jako s překlady: vychází leccos, ale to že to vyšlo, to ještě není známka kvality, a že skutečně občas člověk narazí na pořádné paskvily. Asi tohle bych k tomu řekl. :)

    Stejně tak argument: "Někoho to baví, někoho ne," asi úplně neobstojí. Když to vezmu extrémně, tak: "Někdo znásilňuje malé děti, někdo ne," ale že je něco špatně, to vidíme všichni, snad až na toho pedofila, který jen následuje to, co mu způsobuje potěšení a nehledí kvality.

    V recenzích se navíc píše, že všechny ty jejich Shootery, snad až na Zombie 2, jsou prakticky to stejné na jedno brdo se špatným level designem a zastaralou grafikou.

    Nemyslím to jako urážku těch her, u některých jsem se jednorázově zabavil víc než dobře, ale spíš to uvádím proto, že člověk dosáhne lepších cílů, když si za měřítko kvality zvolí něco skutečně dobrého. Zdá se mi tedy, že si sám škodíš, když se upínáš zrovna na tenhle tým a tyhle hry. Obecně se říká, že člověk má svoje možnosti většinou i maličko nadsadit, protože tak se spíše trefí, ale když je strop nízko nebo moc vysoko, dopadne to blbě - u nízkého stromu průměrných her vznikne hra podprůměrná. U vysokého stropu se lidé zaměří většinou na blbosti a uteče to podstatné. Prostě přestřelí a třeba hru ani nedokončí. Tedy shrnuto: zkusil bych inspiraci čerpat i jinde. Tématicky, graficky a v základních obrysech třeba tady, ale level design, story telling a podobné věci bych si vypůjčil odjinud. Sám musíš zvážit, co je nejlepší.

    OdpovědětVymazat
  16. Upřímně si naopak myslím, že svůj žánr zvládají ze všech nejlépe. To že jen berou stejný engine a každoročně to vydávají znovu s trochu vylepšenou grafikou/levely je věcí jinou... ale to bychom musely nazvat pedofily např. i hráče Call of duty.

    Ale jasně, že nejsou mou výhradní inspirací - naopak spíše mají společný jen to, že je to s vrchu a střílí se tam do nepřátel... hlavně jsem je uvedl jako příklad, jak by se mi líbilo mít vlastní* izometrickou hru. ;) *tzn. ne remake/kopie

    OdpovědětVymazat
  17. Jestli nejlépe znamená obecně za průměrné známky i mezi fanoušky žánru, tak budiž. Víc bych danou věc asi nerozváděl.
    A nenazval jsem pedofily žádné hráče. :) Řekl jsem, že používáš špatný argument a doložil to na pedofilech a zvrácené lásce k dětem. :) Mě taky někdy baví hrát i naprosto blbé hry, ale nemám o nich potřebu říkat, že jsou veskrze kvalitní. Tož asi tak. :)

    K té inspiraci: No buď bude, anebo nebude. A když chceš mít izometrickou hru takhle, a ne prostě jen akční izometrickou, asi tam nějaké prvky zůstanou. O remakeu nebo kopii tu ale nikdo nemluvil. :) Jen o možnosti, že i ta trocha inspirace by nemusela dopadnout dobře. Také se řeklo, že inspirace v akčních RPGčkách by byla v podstatě nosnější, protože mají laťku výš, a přitom "není těžké" vykuchat hratelnost a zrušit RPG prvky.

    Ale ber to spíš jako brouka do hlavy. :) Já bych zkrátka jenom nerad, aby to i přes hezkou grafiku vypadalo co do hratelnosti jako nějaké dřívější akční hry svrchu, které jsem od tebe hrál - tuším dvě. To by byla věčná škoda. Ale taky už to bylo hodně dávno.

    OdpovědětVymazat
  18. Jo, tak mé dřívější topdown akce (tři v jedné sérii) byly fakt povedené kousky.. :)

    Neboj, touhle cestou se opravdu nechystám jít. ;)

    OdpovědětVymazat