středa 4. června 2014

Polsko

O Polsku jsem pranic nevěděl, ale když se naskytla příležitost ho na pár dní navštívit a prozkoumat - neváhal jsem. Když si člověk dá do Bucket Listu, že chce procestovat Evropu tak ani nemůže jinak. ;)

Z Brna do Ostravy (fakt ten kousek stojí vlakem dvakrát více než Ostrava-Praha?) a odtud Tiger Expresem do Katowic.

Katowice

Zde nás náš dopravce vysadil uprostřed špinavé a obyčejné ulice - v centru města. Tak jsme stály a moc nevěděli kam dál, naštěstí se za pár minut objevila kamarádka a nadšeně nás přivedla do komplexního obchodního centra. Město Katowice je prý zajímavé hlavně tím, že tam nic zajímavého není. :D

Slečna šla na všudypřítomnou wifi a mi šly obhlédnout okolí a koupit si zmrzlinu s příchutí "Owoce lesné" a můžu říci, že kupování zmrzliny ještě nikdy nebyla taková sranda. To, že Poláci neumí moc anglicky je v pořádku, ale když tuto řeč neovládají ani mladé sličné slečny prodávající zmrzlinu tak je někde chyba... Po dalších dnech jsem došel k závěru, že anglicky tu umí jen průvodci, barmani a zaměstnanci fastfoodů. :)

Po krátké době zabrané pozorování rozdílů mezi stoletými šalinami, padajícími domy a ultra cool moderními obchodními centry před nimiž brejkují mladí chlapci s kasičkou jsme se přes nádraží ve stylu klasického komunismu přesunuli do dalšího města.

Wroclaw

Město Wroclaw nás uvítalo svým podobně vypadajícím nádražím (na jehož druhé straně bylo zase jedno ultra cool moderní vlakové) a upřímně mě překvapil systém mhdé, kdy sice ve vozech nemají digitální ukazatelé následujících zastávek ale lístek za tři zlaté si musíte (mince to fakt nežere) koupit přes VISU. :)

Ubytovali jsme se na hostelu v šestilůžkovém pokoji z krásným výhledem do klidné uličky (celou noc se odtud ozívali divoké zvuky) jenž vidíte na fotce níže (ta jak jsou tam mříže). :)

Noční procházka byla působivá... Poprvé jsem si uvědomil jak obrovské tady mají náměstí a chrámy umístěné uprostřed... Anebo vlastně úplně všude kde bylo místo. Skutečně je tu historických budov požehnaně a působí fakt velkolepě. Také tu mají na náměstí wifi (jako v Polsku všude), které sice stojí za prd (jako v Polsku všude) a opravdu to tu žije, ale né brněnským stylem kdy se už po jedenácté musíte vyhýbat nejrůznějším ožralým skupinám - tady jsou otevřené restaurace, kluby (fakt hodně klubů) a přitom je tu cítit klid, pohoda a bezpečí. :)

MCdonalda tam mají stejného a ačkoliv tam normálně nepáchnu, tak jsem si řekl:"Jsem na dovolené takže klidně můžu žrát i ty největší sračky" a kromě toho, že jsem tam viděl asi první tlusté holky (o půlnoci si dávali zmrzlinu...) tak jsem si znovu potvrdtil proč se na tomhle místě nestravuji - to, že je "chessburger" sračka bych přešel ale to, že to jako sračka i chutná už fakt ne. Zlatý tofu. :D

Kolem šesté ráno překvapil náš spolubydlící, jenž vstal - píchl si dva panáky při pohledu z okna a zase si lehl... Takto pokračoval dokud nepadla celá lahev, načež si vzal lahváče a později za námi přišel na snídani - rozuměj na buchtu a pivo. :)

Druhý den jsem si udělal nádhernou osamocenou procházku po městě a jeho ostrůvcích... Moji spolucestující po spánku a sezení v kavárně v lehkém postapo stylu (tady mají úplně všechno vyvedené v nějakém stylu, žádnou obyčejnou putiku jsem tu neviděl a to je paráda!).

Tentokrát padla volba na KFC  a ačkoliv to nebylo o mnoho lepší tak do toho "longeru" aspoň nalili ostrý kečup (takže člověk nic jiného necítil) a bylo to větší... Za 5.50zl jsme pak už chodili jen sem. :D

Odpoledne nás čekala cesta do hlavního místa naší cesty Krakowa. To, že začala kapat voda z nebe a polské mhd se sesypalo možná ještě více než jako se pravidelně při těchto "kalamitách" stává tomu Brněnskému (ale poláci aspoň nevyšlou do ulic všechny vozy na služební jízdy) mělo za následek hodně rychlou cestu po svých... Autobus byl již předplacen a na 270km dlouhou cestu jsme neměli alternativu.

Stihli jsme a při nástupu nafasovali fruko a buchtu.

Krakow

Krakow nás uvítal svým nočním a působivým (náměstí vypadá snad ještě větší než ve Wroclavy) historickým centrem v němž jsme měli ubytování v apartmánu za nějaké ty dvě stovky na noc i se snídání (na osobu). Strávili jsme tam dvě noci a byla to pohoda, jen mě trochu překvapila zdejší televize, kde jsem prošel 45 kanálů a kromě muslimů, žen zahalených v burkách, záběrů z aktuálních válek na východě a jedné thajské slečny jsem nic neviděl, takže jsem to vzdal a raději koukal z okna. (výhled na obrázku)
V poledne jsme si zajeli do Osvětimi.

Osvětim

Auswith a Burkenau byl nečekaným výletem (bookovali jsme to v jednu ráno) a o to víc to bylo zajímavé. Člověk si tam uvědomí, že to co vidí běžně v televizi má taky reálný rozměr... Za nějakých sedm stovek jsem dostal cestu, filmu o osvobození, průvodkyni (anglicky), spoustu zajímavých a děsivých poznatků a free lunch na druhý den... Myslím, si, že si tohle místo zaslouží spíše vlastní článek, takže se zde nebudu vice rozepisovat.

Krakow 2

Večer jsme si zašli užít nočního života. Stejně jako ve Wroclawi to tady jakseříká žije a v každé ulici vás někdo pozve na nějakou tu party. Pařba v naplněném KFC moc působivá nebyla (ale Longer je Longer :D) a naštěstí jsme se pak přesunuli do zajímavého klubu. Bohužel jsme skončili dosti brzy, neboť se náš kolega téměř rozplakal stylem "to pivo tak strašně pálí, fujky, fujky, jste nudní a nebudu se s váma bavit"... Mno, být to někde v Čechách tak ho necháme jeho osudu, ale zodpovědnost nám velela odtáhnout ho na apartmán. :D

Takže jsem o půl jedné ráno vyrazil na další osamocenou procházku (a omylem bez šrajtofle, takže žádná pařba) kolem zdejšího mega hradu a pobřeží řeky Visly. Já se vůbec rád procházím a koukám... Člověk si u toho může v klidu popřemýšlet.

Další den jsme okoukli trhy. Spořádali freelunch + okurkovorejžovozelnačkovou polévku s koprem, zaskočili do KFC (ale to už jsem si fakt nic nedal) a vyrazili na Krakowské nádraží, které tvoří moderní cool nákupní centrum, vlakové stanice, několik autobusových parkovišt, další parkoviště, další chodby, výtahy, záchody zdarma, záchody za peníze... A když jsme to konečně našli, tak měl náš Express hodinu a půl zpozdění.

Naštěstí jsou kluci z "Tajgru" šikovní a tak jsme vlak stihli tak akorát a po půlnoci už jsem mohl zalehnout do své postýlky. Pospat si nějakých pět hodin a vyrazit do práce. :)

A po ní na další cestu, ale to už je jiný příběh.