pátek 22. března 2013

Vlastní kniha o programování


Někteří pamětníci si možná vzpomenou, že jsem před pár lety psal výukový seriál o C++ pro vývojářský server kreveta.net. Tehdy jsem to snad započal jako takové opakování základů při přípravě na zkoušku, postupně jsem to ale začal rozepisovat do knihy takže jsem měl brzy mnohem více materiálu než bylo publikováno na webu. Bohužel a už nevím proč (asi, že jsem zkoušku udělal) jsem to pak odložil a už se k tomu nevrátil. 

Před nějakou dobou mě však kontaktoval kamarád s tím, že by se chtěl naučit programovat. Tak jsem pro něj začal připravovat přednášky, materiály na samostudium a samozřejmě i domácí úkoly. Brzy mě napadlo, že bych mohl vytáhnout něco z té mé knihy... a následoval nápad, že bych mohl vytáhnout kostlivce ze skříně a projekt dokončit. 

Za poslední dva dny jsem toho tedy dost přepracoval, přepsal a upravil a ačkoliv zatím nemám ani třetinu původního obsahu, myslím, že je to na lepší cestě než to bylo před dvěma lety - možná, že je to takové dospělejší, odladěnější... takže i výsledek snad bude stát za to. 

A proč to píši sem? Snad aby mě to motivovalo to skutečně dokončit, i když mě čeká ještě dlouhá cesta. 

5 komentářů:

  1. Tak to je super ! A o cem to vse bude ? celkove o kodeni, nebo i o tvorbe nejake hry ?

    OdpovědětVymazat
  2. Tak původně to bylo hlavně o tvoření hry, postava, inventář, ostatní postavy, reakce s prostředím... všechno se vysvětlovalo na tom. Aktuálně to přepisuji tak, že tam mám jednotlivé věci samostatně a přidávám k tomu menší příklady.

    Ale myslím si, že komplexní projekt od začátku do konce je to, co ve většině takovýchto knih chybí, takže pravděpodobně část s vývojem hry zanechám. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Nezvažoval jsi spolupráci s dalšími autory, kteří třeba již svou hru publikovali a vydělali nějaké peníze? Přeci jen by možná měli na postup při tvorbě hry od A do Z jiný pohled. Ačkoliv tady asi záleží na cílové skupině.

    OdpovědětVymazat
  4. Asi jsem byl špatně pochopen. Kniha je určena hlavně pro studenty a začátečníky v programování. Proč? Kolem mě je spousta lidí, kteří i s jednoduchými věcmi mají problém (a to i po delší době), protože nemají žádný základ, neví jak na to pohlížet, jak nad tím přemýšlet... takže to je takovým mým cílem.

    Hra je opravdu spíše jen "zajímavým" příkladem, který kombinuje všechno to programování dohromady. Nikoliv nic apelujících na možný prodej či publikaci vůbec.

    Grafiku, GUI asi nakonec jen zmíním, i když to původně mělo být obsáhlé téma, ale to už si každý s dobrými základy dokáže dostudovat sám.

    OdpovědětVymazat
  5. Pravda, myslel jsem, že je to spíš uvedení do programování, ale se zaměřením na hry. :) Pokud je hra jen ilustrační příklad, pak je to jasné. Každopádně jsem správně pobral, že vzhledem k cílové skupině nemá smysl o prodeji mluvit. Tak už si rozumíme. :)

    OdpovědětVymazat