sobota 11. srpna 2012

Win 8, Metro je zajímavé


Kolem nového Windows 8 a hlavně nového rozhraní, kterému se říká (nevím proč) Metro se na internetu a hlavně v diskuzích mluví opravdu hodně - často však až nenávistně... jenže to jak pozoruji, je spíše tím, že jde o novinku, kterou prostě mnozí nejsou schopni zvládnout používat (podobně jako Ribbon) a rádi by aby veškerý vývoj ustrnul v roce 2003 u WinXP a ti starší rovnou u DOS. Já mám naopak vývoj stále rád a stejně tak si s radostí vyzkouším nové nápady a možnosti. 

Metro jsem si poprvé ohmatal asi před rokem, na vůbec první testovací verzi - a nutno dodat, že moc nefungovalo, ale přesto se mi líbilo. Na stejné verzi Win 8 jsem pak nedávno fungoval (vcelku bez problému) asi dva týdny.

Proč se mi Metro zamlouvá?

Mám takovou myšlenku. Zapnu počítač a okamžitě na úvodní stránce vidím vše důležité - E-mail, RSS, Hodiny, Počasí (to jde vidět i pohledem z okna), zprávy z různých sítí a už si to jen v klidu vyklikám, třeba během půl hodinky* a pak se pustím se hraní her nebo přepnu na desktop a pustím se do práce v nějakém programu - ten lákavý "zábavný" zbytek, zůstane schován. 

*což se mi tedy již podařilo zvládat i bez metra, ale proč to nemít ještě pohodlněji.

Kde je sakra ten start!

Opravdu silná vlna nevole se v diskuzích týká právě tlačítka "start". Zkuste se zamyslet - potřebujete ho? Opravdu se proklíkaváte těmi hromadami složek a vyhlížíte tam název programu, který chcete spustit? Já už dávno ne - jediné na co start používám, je pár rychle spustitelných programů, které jsem si tam nastavil a vyhledávaní - ano, to indexové, kde stačí zmáčknout první dvě klávesy názvu a dát enter*. Rychlejší, jednoduší a přehlednější. Za sebe říkám, že start vpodobě "všechny programy" mohl zmizet už dávno. 

*ocenil bych, kdyby už fungovalo všude.. například v Unreal Comander se díky podobné věci pohybuji na disku velice rychle. Prostě krása - když člověk udržuje rozumný systém souborů a ví, co kde má.

Plocha.

Plocha ve Win 8, samozřejmě zůstává. Stejně jako kdykoliv předtím si jí můžete zasypat hromadou zbytečných a nepřehledných ikon a nebo ji nechat (skoro) prázdnou s nějakým hezkým obrázkem.

Alternativy a podobný směr vývoje
Podobné věci se zkouší na Linuxu už nějakou dobu - máme tady Ubuntu a jeho Unity - také docela fajn a nebo např. Gnome 3, který jsem si otestoval na live Fedory a docela příjemně mě zaujal, bohužel jsem  zatím nenašel žádnou rozumnou distribuci, která by ho měla přímo integrováno... což je škoda.


Uvidíme, neříkám že si nový Win 8 zaběhnu hned po vydání koupit, ale určitě se mu nebudu bránit a když se někde objeví - velice rád ho zkusím prakticky používat.

Žádné komentáře:

Okomentovat