čtvrtek 19. července 2012

Gamifikace

Gamifikace je zajímavý směr, při kterém se do normálních činností jako je komunikace, nakupování, turistika atp. přidávají prvky her - jako například sbírání, plnění úkolů - klidně i časově omezených atp... dá se jednoduše říci, že má za cíl vytáhnout uživatele s pasivity a ho do dění.

Základním příkladem může být, hlavně v dřívějších dobách oblíbené sbírání obalů různých výrobku, vystřihování a lepení jejich součástí do speciálních kartiček snad u některých i jejich vyměňování a sbírání od ostatních spotřebitelů. Jistě, nemusí to vypadat moc zábavně - ale účel plní skvěle, protože kromě toho abychom např. tyčinku jen snědli a obal zahodili nás motivuje na ni i dále myslet a vykonávat nějakou činnost, třeba pro odměnu - jako například poslední dobou populární achieventy typu:"Prvních deset odehraných hodin" či "Dosáhnutí 100 fragů" - i když toto nejsou zrovna správné příklady, protože je hráč získá aniž by se vlastně musel snažit je získat. Obtížnost her je ale už jiné téma.

Dobrým příkladem pak může být (po vzoru přednášky na barcampu) mobilní aplikace "Zombies, Run!". Která hráče motivuje k běhaní, protože jen neměří a neporovnává statistiky, ale uvádí hráče do příběhu přeživšího. Ten musí každý den vyběhnout ze svého úkrytu pro nějaké zásoby (ať už jídlo či materiál k budování příbytku) a nenechat se sežrat - běží za ním Zombie a když zpomalí/zastaví tak se přibližuje a naopak.

Svůj vlastní projekt gamifikace mám v Česke zombie komunitě. Ta je v základu adaptací známých Bobříků na poměry apocalypsy a jiných pro život nepřiznivých věcí. Členově komunity tedy mají za úkol např. vyrábět zbraně,  mít střelnou zbraň a umět jí používat, ale také být připraven na samotu, spaní v nepříznivých podmínkách a nebo se pěstování rostlin, aby dokázali nakrmit hladové krky své skupiny. Plní to svůj účel téměř dokonale, protože uživatelé jen teoreticky nediskutují ale i skutečně věci zkouší. (Nahlédněte zde) Tento systém se postupně rozšiřuje a prohlubuje a mám do budoucna v plánu jej zapojit i do online RPG her, které se v komunitě na fóru hrají. Vlastně mám o tomto konkrétním případu rozepsánu i mimoškolní "semestrální" práci, ze které možná bude i nějaké to použitelné čtení - uvidíme.


A co vy? Gamifikujete? Líbí se Vám tento směr "ze všeho bude hra"? Máte nějaký dobrý a fungující příklad?

2 komentáře:

  1. Tak ona už to není metoda, ale směr? Páni, to to běží rychle.
    Přijde mi to jako hovadina, která je z větší části přitažená za vlasy a přehání se. :) A to říkám přes všechny články, které jsem o tom četl a vůbec přestože mě to v jeden moment velmi zaujalo. Jenže se to zvrhlo a všichni gamifikují jak diví a mají dojem, že dělají něco příbuzného hrám, ačkoliv gamifikované činnosti se hrami mají společného asi tolik jako kohout v kurníku a kohout v koupelně. Je to takový nečistý trik, jak někoho udržet u činnosti, kterou považuješ za správnou - například aplikace v "ekologických" vozech (mimochodem pak způsobovala také nehody) - a tedy způsob, jak z lidí dělat otroky činností, na kterých jim nezáleží. Z herního designéra se stává designér závislosti. Děkuji. Nechci.
    ____
    A takhle mimo a pod čárou bych ještě dodal, že snaha například následné aplikace do vzdělání je tak šílená, odporná a nedomyšlená, že nad tím zůstává rozum stát - i přes hromady úsměvných argumentů: "To je přirozené, že odsuzujete něco nového, lepšího, když je staletí zaběhlý nějaký systém."

    Přestože věřím, že hry mohou něco učit, rozhodně ne vyučovat. Přestože věřím, že v práci může být zábava, přesto myslím, že má zůstat práce prací... Když se všechno proplete a smísí, co budou brát lidi vážně? :) To se chceme celý život jenom bavit? Asi ano. Gamifikace je toho důkazem. :)

    OdpovědětSmazat
  2. Zajímavé, určitě máš v něčem pravdu, ale ne vždy musí jít o činnosti na kterých uživatelům nezáleží - a určitě by to nemělo být vynucené... třeba u nás ti neúčast ničemu nebrání - nejsou za to žádné "reálné" výhody jen zábava, prostor k diskuzi a občas i nějaké ty vědomosti.


    Co se týče gamifikace školství - mno, tam to určitě není jednoduché, ale i samotné známkování by se za ni dalo označit. Například mě na barcampu zaujal příklad, kde studenti mohli za to, že po škole doučovali spolužáky chodit o přestávkách kouřit (podpora zdraví :)) - tedy systém "činnost -> odměna", ačkoliv to někomu nemusí připadat správné. Stejně tak bych zapojil na školy více samostatných (dobrovolnýh) projektů, za které by studenti získavali nějaké body/výhody atp. jen to chce najít to správné nastavení.

    Je to jak ze vším - dá se to nacpat zbytečně všude, nebo to naopak dobře cílit a dát tomu nějaký smysl.

    OdpovědětSmazat