neděle 25. září 2011

Cloudujeme naše životy, ale je to správně?


Cloud, populární to slovíčko za kterým se skrývá jednoduché využívání prostoru či výkonu počítače, který je na druhé straně světa. Jednoduše se z našich osobních počítačů stávají terminály napojené na server někoho cizího, k němuž ukládáme naše osobní data, fotografie, dokumenty nebo hry. Má tento vývoj své uplatnění, nebo je to slepá ulička?



Mnozí lidé mají svůj počítač jen jako nástroj k sprostředkování komunikace a zábavě a já říkám, že je to dobře. Z nám lidi, kteří se stále diví když má uživatel problém nainstalovat si kodeky a podobné jednoduchosti, ale pomalu to začíná být to samé jako kdyby mě někdo vyčítal, že nemám tušení jak se mění voda v chladiči. Počítače se prostě stali běžnou součástí života a doba kdy je používali většinou lidé, kteří se v nich takzvaně “hrabaly” odchází do ústraní, ale tím více potřebnějšího. Ano, čím více lidí bude počítače používat tím se bude zvyšovat počet lidí, kteří do nich “nevidí” a díky tomu bude více práce pro nás informatiky.



Mnou první používanou cloudovou službou je nejspíše Dropbox, protože ta možnost synchronizovat své dokumenty na jakémkoliv počítači na světě (tedy nahradit flahku) mě opravdu zaujala. Nakonec ale mnohem více používám složku public, která mi umožňuje jednoduše rozesílat linky na soubory a sdílené složky s různými lidmi pro různé projekty. Ano! Už žádné nesmyslné přeposílání e-mailů s aktuální verzí dokumentů... Ale dropbox není služba ryze cloudová, protože své soubory mám stále na disku a tak mohu pracovat i offline a po připojení synchronizovat.



Za druhou úžasnou službu považuji Onlive, která umožňuji spustit i nejnovější hru na jakémkoliv počítači/televizi se schopností připojit se na internet a přehrát video. Sám jsem si to několikrát vyzkoušel a byl jsem spokojen. S tím, že jako video nejsou posílány jen hry samotné, ale i menu a kdy přijde doba, ve které si necháme na krabičce za pár dolarů (Onlive stojí 99) strémovat webové stránky, aplikace či naše fotografie se nechme jen překvapit.



A jako třetí službu bych uvedl Google docs, kterou jsem začal využívat teprve nedávno. Jedna se o svižnou tvorbu dokumentů (jednoduších), které můžete opět psát na jakémkoliv počítači, kdekoliv na světě - čehož využije i Google notebook, který už můžete v USA směle používat -> na jakémkoliv takovém počítači jednoduše napíšete své přihlašovací údaje a máte všechno! Žádné zálohování, žádné reinstalace (Google plánuje i pronajímání notebooku s hw upradem zdarma) ale taky žádná práce offline.



A právě práce offline je největší problém cloudu, výpadky totiž budou vždy...



Ale vrat mě se k prvotní otázce - je využívání cloudu správně? Objevují se konspirační teorie o zneužívání našich dokumentů, fotek a ano, když něco plácnete na facebooku zůstane to tam navždy! A případy vykrádání bytů, zneužívání fotek a statusů i k vyhození z práce tu už byly. A věřím, že tyto problémy jen tak nezmizí, naopak budou přibívat! Dokud se lidé nenaučí sami filtrovat co je vhodné pro zveřejnění a co už je příliš soukromé - protože to co do sítě nedáte tam nebude!



Upřímně ale doufám, že možnost výběrů informací, které chci zveřejnit a které ne, společně s odpojením od sítě tu s námi bude vždy!

5 komentářů:

  1. Tak sdílení dokumentů přes údajně zabezpečenou službu, to se mi zdá jako něco jiného, než sdílení osobních údajů na facebooku, twitteru atp., a to je zase něco jiného, než hraní her na vzdálené stanici.
    Rozdíl je v tom co se sdílí, kdo to sdílí, mezi kým se to sdílí.
    Takže bych asi více dbal na správně rozlišování pojmů, s tím že ale hádám měla být pointa ve vidině "facebooku" úplně na všechno.

    Nicméně, nejvíce mě zaujal poslední bod, totiž ta autocenzura, kterou vidíš jako nevyhnutelnou. :) Ona striktně vzato totiž podkopává původní smysl sociální sítě a striktně vzato je stejně zvrhlá jako jakákoliv jiná cenzura zvenčí. Osobně například na facebooku pořádně nechápu, co tam lidi hledají za štěstí. Občas kouknu, najdu zajímavé odkazy, ale to co tam lidi píší, to jsou takové bezobsažné hovadiny, že by z toho jeden blil. To je důsledek autocenzury. :) Tedy s přenesením obsahu a komunikace do prostředkovaného prostoru internetu dochází k vyprázdnění pojmů, vyprázdnění obsahů sdělení, a nutně společně s tím i k degradaci jakýchkoliv myšlenek.
    Takže cloudování ve smyslu sdílení všeho s co možná největším počtem lidí na jednom virtuálním místě, je zkrátka věc zvrhlá, zhoubná a i když může vést k obohacení skupiny informatiků, nic pěkného na tom není.
    Pokud se ale myslí cloudováním sdílení dat a informací k určitým projektům s určitými osobami, pak je v tom určitě potenciál a budoucnost.
    Jenomže všechno spěje spíš k tomu prvnímu případu, tj. přenesení sociálních (jak přátelských tak pracovních) vazeb na internet včetně případného sdílení dat, které ale díky požadavku autocenzury nemají žádné přínosné informace.
    Já bych tedy asi služby které jsou povahově jako facebook zrušil a přidržel se spíš těch co jsou jako dropbox.

    OdpovědětVymazat
  2. Za mě pro cloud jednoznačně palec nahoru. Nedovedl bych si třeba představit, že využívám kalendář, který není v cloudu synchronizovaný jak v PC, tak v telefonu. Z Google Docs jsem také nadšen, hodně mi pomáhají třeba nyní při překladu PacIna, kdy akorát rozděluji práva uživatelům v potřebných dokumentech a práce může běžet :)

    OdpovědětVymazat
  3. Liki: Mou autocenzůrou bylo myšleno právě to, aby byly lidi schopní tam ty bezobsažné hovadiny nepsat ;)

    Ale souhlasím s tebou, že jeho užitečnost vězí spíše ve sdílení mezi vybranými skupinami a u mě ještě ve využívání výkonu vzdáleného stroje.

    OdpovědětVymazat
  4. No ale autocenzura právě vede k těm bezobsažným příspěvkům. Přece si na facebook nenapíšu něco smysluplného, intimnějšího, když to pak vidí "celý svět".
    Ale to je jedno, na pointě o sdílení jen s určitými skupinami se shodneme.
    Mimochodem, s něčím takovým "teď" přišel google a jeho služba Plus. Uživatelé nejsou přátelé, ale členové jednoho nebo i více Tvých "kroužků".

    OdpovědětVymazat
  5. Jo plus se mi docela líbí, ale mám tam jen pár lidí, takže jsem tam ani nějak s nikým nekomunikoval.

    OdpovědětVymazat