pátek 19. srpna 2011

Časové omezení her. WTF?


V posledních letech se světem rozmohly všelijaké webovky, klikačky a podobné dnes již "fejsbukové" hry. Jejich specialitou je časové omezení tzn. každý hráč má určitý počet tahů, který se mu postupně doplňuje což ho nutí se ke hře vracet i několikrát denně - a nebo si tahy koupit. U multiplayerových her je to trochu pochopitelné, přece jen ten kdo se na hru může podívat dvakrát denně není potom tak znevýhodněn jako někdo kdo má potřebu u toho seďet neustále - což množí řeší jednoduše -> hrají takových her víc naráz.

Jenže má takovýto systém opodstatnění u singleplayer her?

K této otázce mě dovedla nová, možná první "velká" hra pro facebook Kings bounty: Legions. Tedy webová verze docela známé série inspirující se u Heores. Takže před sebou máte ostrov s městy, ve kterých nakupujete vojsko, kouzla a plníte úkoly. Oproti původní sérii je cestovatelská část docela osekaná a velká část hry se zaměřuje na boje. A máte omezený počet tahů. Nějaké opodstatnění? Abyste hru mohly hrát jen deset minut a zapnout ji zase za půl hodiny? To je docela dost otravné a ve výsledku to znamená, že místo abych si hodinku zahrál musím hru vypínat a zapínat v průběhu celého dne takže nad tím strávím zbytečně víc času... ale odpověď je jiná: Rejžování penízků.

Pomalu se dostáváme do doby, kdy si hru prostě nekoupíme, nebudeme platit měsíční poplatky ale jen jednotlivá kliknutí. Může to mít jisté výhody, při občasném hraní ale při aktivnějším to poleze šíleně do peněz. Jsem zvědavý jak se to bude dál vyvíjet a co vy?

2 komentáře:

  1. Osobní prognóza je taková, že to lidi brzy přestane bavit. Prostě se poohlédnou po jiné, třeba nefacebookové hře. A pokud ne, tak pro ně, jak jsi psal, není problém hrát 4 najednou. Ale obecně myslím, že takových lidí bude ubývat. Čím starší, tím menší zájem o (čas na) podobné kratochvíle, alespoň se mi to tak zdá.

    Osobně bych to celkově neviděl tak černě. Fakt je, že už znám hodně lidí, kteří jsou otrávení ze všech těch "přídavků" dva dny po vydání "hotové" hry, které si člověk musí koupit, protože bez nich je hra prostě špatná, nehotová. No a protože lidí se rodí méně a hráčská komunita stárne a ledacos si pamatuje, myslím, že situace dojde do bodu, kdy si lidi hru prostě nekoupí, protože jim to bude vadit. Nebudou jí hrát, protože chtějí hrát a bez pauz, bez placení každých pět minut. Radši jí třeba nebudou hrát vůbec. Třeba se i vrátí ke stolním hrám, tam všechno funguje a je už v základní krabici vyřešeno na výbornou. : ))

    Navíc čekám, že i autoři her s tím budou něco dělat, protože jsem přesvědčený, že číst komentáře naštvaných fanoušků, že hra je nedotažená, že jsou to hovada, která vydala nehotovu hru a za patch si nechávají platit, to prostě nikomu na svědomí nepřidá. Sice to určitě není věc přímo vývojáře, jako spíš toho nad ním, ale nakonec i vývojář má nějaké hranice a když už je něčeho moc a nakonec, on je ten kdo dělá hru, může říct dost, zvednou zadek a jít jinam.
    Nahradit jdou všichni a docela určitě i ti vrcholoví manageři.

    A jak všichni víme, i značka, když neudrží kvalitu, jednoho dne ztratí svůj lesk. Ideální příklad je asi poslední civilizace (V) a pak i facebooková varianta civilizace. Prostě je to zazděné, dlouholetí fanoušci jsou rozmrzelí, naštvaní a hru nechtějí hrát. Přitom původně právě v těch lidech bylo těžiště zisku hry.

    Myslím tedy, že po několika takovýchto pokusech udělat hru, která bude in, userfriendly, casual a pro všechny, postupně vlna zjednodušování, přizpůsobování pro masy, odezní do ztracena, protože se ukáže, že se to pro celou řadu titulů nevyplatí zdaleka tolik, jako udržení původní hráčské základny.

    Osobně cítím zkrátka přesycení tituly určitého typu a jak to tak bývá, další na řadě bývá přesný opak.
    No a nebo to všechno dopadne tak, že psychologické triky užité ve facebookových hrách vycvičí stádo ovcí a ovládnou svět. :) Třeba u civilisace jsem měl i já malý problém odolat neustálému hraní, byť je to hra špatná a byť jsem přesně věděl, jaký trik je použitý. A vůbec jsem zjistil, že lidi už si na DLC pomalu zvykají a už jim to ani nepřijde divné. To je taky takový trik, tak dlouho se něco zkouší, až to bez problému projde.

    Ale jsem optimista a věřím, že brzy nastane obrat ke starším principům.

    PS: Je to neucelené, nemá to hlavu ani patu, ale tak co se dá dělat. Píšu jen letmo v rychlosti co mě k tomu napadlo.

    OdpovědětVymazat
  2. Radši si zahraju pár her z vch,jiné freeware hry, nebo koupím nějaké typu PacIn, Genetická Zahrada 2,.... Než platit za každý klik nebo čekat jak -cenzura-.

    OdpovědětVymazat