pondělí 9. ledna 2012

Bakalářská práce o počítačových hrách? Klidně.

Dnes jsem podepsal finální znění zadání mé bakalářské práce. Téma jsem vybíral docela dlouho i když bylo od začátku mým favoritem. Ostatní byla například:   "aplikace pro finanční analýzu v C#", "rozhraní pro aplikaci pracující s rozšířenou realitou", "programování rozšířené reality pro android" až po "aplikaci pro programování aplikací rozšířených realit pro android"... nakonec jsem zabrousil do tématu reklamních her.




Práce tak nějak stručně bude obsahovat (nebo již obsahuje):

  1. Analýzu současného stavu kolem her a jejich využití k reklamě
  2. Problematiku vývoje her
  3. Návrh vlastní hry
  4. Realizace vlastní hry
Takže klíčová slova aktuálně jsou: Advergame, Marketing, Programování, Vizuální programování, grafika, fotografování, design, hry.

Pro mě osobně je to zajímavé téma, které se vlastně týká toho co mě zajímá a čemu se věnuji, a navíc se týká i oboru mého studia - trochu jsem se zaměřoval na marketing (přidal jsem si i volitelný) a jako specializaci mám i grafiku, a hlavně tu chci mít v tomto projektu na úrovni - takže mě čeká hodně studia... Možná proto jsem hru nedávno začal dělat asi potřetí úplně od znova - prostě s tím chci být spokojen :)

6 komentářů:

  1. Tak to držím palce. :) Určitě bych si pak práci rád přečetl.

    Osobně jsem se ambic na vytvoření bakalářky s tématikou her vzdal. Nakonec jsem dospěl k tomu, že v rámci bakalářského studia jde o to dostat pevné základy vzdělanosti a až na magistrovi případně řešit problematiku, která snad přinese (může přinést) peníze.

    Svoji práci tedy zřejmě zaměřím na téma slasti ve filosofii.
    Její rozšíření na herní design a polemiku s psychologií se na nějakou navazující práci bezprostředně nabízí a v praxi by mohla být i uplatnitelná.
    Ale jak to tak bývá, člověk nejprve musí věcem rozumět na to, aby o nich mohl napsat něco nového, nebo vůbec něco. Dnes, zdá se mi, má každý pocit, že může něco psát bez toho, aby věcem rozuměl - a tím nemířím k Tvé práci, ale spíš tak obecně...

    Ještě se zeptám, protože jsem zvědavý: Stav kolem jakých her budeš analyzovat? Budeš se věnovat tomu, že některé teorie her říkají, že hrou je to, co člověk dělá pro hru samou a ne pro něco dalšího. V takovém smyslu by reklama ve hře byla nesmyslná. U problematiky vývoje her vyjdeš ze zkušeností svých a nebo vyzpovídáš někoho, kdo má představu o tom, co je to vývoj her jakožto profese? Co vlastně bude obsahem takové kapitoly? U návrhu a realizace vlastní hry pak přistupuje otázka - a ta souvisí s problematikou vývoje her, kde vnímám jako výchozí bod skutečnost, že je to věc multidisciplinární - to budeš celé dělat sám?

    Držím palce a přeji hodně štěstí.

    OdpovědětVymazat
  2. Já předpokládám, že při tvorbě práce se něco z dané tématiky naučím (už jsem pár poznatku získal). Naopak bych nechtěl dělat něco čemu už výborně rozumím, to by mě netěšilo.

    ---

    Analyzuji reklamní hry. Jak se využívaly v historii až po současnost (první hry, firmy které se odvážily do tohoto odvětví investovat atp.) Nebude to nic filozofického :)

    Také budu jistě mluvit i o hráčích, ekonomickém vývoji atp...

    Co se týče vývoje, tak bych chtěl spíše popsat nějaké ty technologie - určitě bude zmíněn např. flash, protože se dost používá pro advergame.. ale samozřejmě se dostanu i na samotný návrh her - prvky, zábavnost ale i tvorba dokumentace.

    Určitě popíši vizuální programování a porovnám výhody a nevýhody. Páč budu dělat práci v GM.

    Kromě hudby budu asi muset udělat všechno, včetně fotografií (tendle semestr ji budu studovat). S programem mít problém nebudu, hru chci udělat jednoduchou. Samozřejmě bych ale byl raději, kdybych měl kolegu na grafiku - který by ji třeba vytvořil v rámci svojí bakalářky...

    Mám zatím deset stran kousků kapitol a sám zatím nevím co tam bude či nebude, protože jsme zásady práce sepsaly dost obecně. Takže ve výsledku může být "cokoliv" a tak možná přijde i na nějakou tu lehce filozofickou pasáž... :)

    Práci chci pak zveřejnit (pokud se za ni nebudu stydět) a tvou práci o hrách bych si velice rád přečetl, jistě by stála za to. ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak moje práce o hrách by byla převážně filosofická a věnovala by se především jednomu aspektu, takže by to většina lidí z herního oboru asi nevzala. Ale jak říkám, to spíš až později, určitě po bakaláři, možná dokonce po magistru.

    Každopádně mě trochu překvapuje, že se nechceš nějak vymezit proti názoru, že reklamní hra je v podstatě nesmyslná. Sice nevím, u koho pak práci obhajuješ (budeš obhajovat), ale jestliže je to někdo s rozhledem, tak by se toho dle mě určitě musel nutně dotknout. Osobně mi například vadí, když čtu knihu o hrách - naposledy jsem si myslel, že budu překládat Game cultures: Game as a new medium - a zjistím, že to důležité se tam naznačí stručně, přijme se to bezdůvodně, protichůdným názorem se nezabývají a prostě jdou dál. Kvalitu práce to v mých očích sráží k nule.

    Každopádně věřím, že podkladů pro práci bude dost - už jen studie o hráčích bývají rozsáhlé, knih je v zahraničí habaděj - a bude stát za to. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Pokud je to vyloženě hra jen pro reklamu a není ani zábavná, vtipná nebo zajímavá, tak je samozřejmě naprd, protože jí nikdo nebude hrát :) Spíš jde o to aby samotná reklama byla vedlejším, ale dostatečně viditelným prvkem - já mám třeba v plánu, že hráč bude "procházet" areálem školy, takže se dozví co tam všechno najde a zároveň bude získávat informace o oborech...

    Jen ještě nevím jak to budu mít splácané dohromady. Mám už pár návrhů a dokonce i "funkčních" modelů", ale bude to chtít ještě pár dalších experimentů a možná i inspirace :)

    Vedoucí mé práce je mladá slečna učící grafiku a webdesign, ale před kým budu práci obhajovat a kdo bude můj opoment(nebo jak se říká tomu kdo to bude ještě hodnotit) nevím.

    Díky za tvé podměty ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Za podněty není zač. Ale s reklamní hrou si úplně nerozumíme. Jestliže hra, je činnost, nebo předmět činnosti, kterou člověk dělá pro ni samou, pak bude hrát hru proto, že je zábavná, ale rozhodně ne pro reklamu, ba co víc, asi si jí ani nevšimne, pokud nebude vlezlá. Hra se prostě nehraje proto, aby se z ní člověk něco naučil nebo něco zjistil.

    To je asi největší potíž s vytvořením hry, která má něco sdělit, nebo někoho někam nasměrovat, ukázat paradigma. Všechny tyhle věci se - po mé dlouhé úvaze - musí řešit na mnohem hlubší úrovni hry. Buď přímo v herní mechanice, nebo v rámci možností jednání hráče. Jinými slovy na úrovni něčeho, co bych nazýval "řeč" hry. Rozhodně tedy ne tak, že se to napíše textem na obrazovku atp.

    Samozřejmě je to názor kontroverzní, ale myslím, že za úvahu stojí. Osobně jsem ho - vzhledem k rozsáhlosti - pustil z intensivního pohledu a zkoumám teď spíš jiné způsoby herního vyprávění, abych se k tomu snad později vrátil s tím, jak přesně takovou řeč ovládnout.

    Nicméně, skutečnost, že reklamní hra je klam, který neexistuje, to je myslím dost hmatatelné. Hráč to pustí z hlavy. Zadavatel zakázky studiu to bude mít hlavně jako reklamu, která je chytlavá. Vždycky to bude jedno nebo druhé, ale málokdy reklamní hra.

    Ale nechci ti zkazit náladu nebo práci. Jen jsem se tím tématem prostě zabýval, když jsem řešil, zda je možné skrze hru něco sdělit, a co, a já, a například i další herní autoři (u studia Tale of Tales jsem to postřehl), dospěl k závěru, že pro takové účely (má-li se sdělovat něco rozsáhlejšího a složitějšího, nebo jen konkrétnějšího) je potřeba ještě jiný vyjadřovací prostředek (vedle knihy, novin, videa atd.), než je hra.

    Tak ale určitě se nenech odradit, takových "rýpalů" jako jsem já zas tolik nebude. :D

    OdpovědětVymazat