neděle 15. května 2011

Kladivo na čarodějnice

Nedávno jsem dočetl tuto známou knihu od Václava Kaplického, jež jsem před několika lety viděl ve filmové podobě a musím uznat, že se jedná o působivé dílo. S knihou jsem chtěl vyčkat až se mi film úplně „vykouří“ z hlavy, ale i po těch letech si některé scény dobře vybavuji a tak jsem se pustil do čtení.

Nahlédneme do života našich předků ke konci sedmnáctého století do poklidného města Šumperka a jeho okolí, které občané společnými silami vybudovaly po velkém požáru prakticky od nuly. Bohužel se v jedné z okolních vesniček pokusí stará žebračka za trochu jídla odnést s kostela posvěcenou hostii pro svou pověrčivou sousedku, která si myslí, že pomůže její kravce lépe dojit. Žebračka je přistižena a jeden fanatický farář, místo aby odpouštěl, žebračku vyslechl a třeba jí nabídl pomoc v její tíživé situaci, požadoval tvrdé potrestání tohoto zločinu… To že tím rozpoutá čtrnáct let trvající peklo na zemi si v té chvíli neuvědomil, nebo potom toužil, protože ďábel musí být vymícen a když budou nevinní lidé umírat na hranici, ti ostatní ze strachu budou častěji navštěvovat jeho kostel a v ideálním případě dávat velké příspěvky na farářův skromný život.

Žebračka je rychle předvedena před zdejší představenstvo a jen děkan Lautner, učený člověk znalý historie a nesmyslnosti čarodějnických procesů se snaží situaci vyřešit v klidu, bohužel není poslechnut a ostatní zmatenci povolali na pomoc farářem doporučeného advokáta Bobliga, protože ten má prý velké zkušenosti s čarodějnicemi.. Což opravdu má a ví jak si na nich pořádně přilepšit a protože už mnoho let prakticky sušší hubu, tak ihned vyráží situaci řešit.

Ačkoliv se může zdát, že je kniha proti křesťanská ve skutečnosti jde spíš o lidský strach, přijímaní nesmyslných obvinění od autorit, touhu po moci, utrpení druhých, bohatství, karierismus a ignoraci:“O mě nejde, tak co bych to řešil“. Dokonce i hlavní hrdinové dlouhou dobu čekají, že se situace vyřeší sama a jen tak lehce tzv. "u piva" se snaží proti Bobligovy něco dělat, a to důležité rozhodnutí, které mělo šanci něco zvrátit, přichází již pozdě.

Kniha historické události, lidské povahy, myšlenky a další zpracovává opravdu čtivě, napínavě a i když přesně víte jak to dopadne budete začtení až do posledního slova epilogu, ve kterém se po mnoha letech od odchodu Bobliga, vrací jedna z hlavních postav, která se dávno před tím vydala, bohužel bez úspěšně, pro pomoc…

PS: Zajímavé úryvky jsem vynechal, aby mě nemohla žádná zločinecká „autory chránící“ organizace žalovat.

Žádné komentáře:

Okomentovat